IKC-nieuwsbrief november 2021

IKC-nieuwsbrief
Nu de zomer ver achter ons ligt en zelfs de herfstvakantie voorbij is gevlogen, is het weer tijd voor updates over de IKC’s in Leeuwarden. Lees verder over het Centrum voor Talentontwikkeling, de jeugdondersteuners en de opening van IKC Willem Alexander. Maar laten we beginnen met de bijdrage van IKC Sint Paulus over ‘De ruimte als derde pedagoog’.

Heb jij ook leuke nieuwtjes, links of andere interessante bijdragen voor onze nieuwsbrief? Laat het ons weten via ikc@leeuwarden.nl.

Het belang van ruimte binnen IKC Sint Paulus
Vorig jaar volgden wij als beginnend IKC de cursus ‘De ruimte als derde pedagoog’ van onderzoeks- en adviesbureau AKTA. Tijdens de cursus hebben we ons gericht op twee activiteitenplekken. Het gezamenlijk nadenken over de inrichting van de ruimtes en het creëren van activiteitenplekken was een mooie start van de samenwerking binnen ons IKC.

Meer zicht op wat kinderen nodig hebben qua ruimte
We leerden goed te kijken naar ruimtes door de theorie, de wisselwerking met de andere IKC’s en informatie over wet- en regelgeving. Door te observeren en het invullen van de AKTA-meter hebben we meer zicht gekregen op wat kinderen nodig hebben op het gebied van ruimte.

Wat doen we nu met ‘De ruimte als derde pedagoog’?
Na de cursus zijn we verdergegaan met de stappen en hebben we de inrichting voor de kinderen van 2 – 6 jaar afgemaakt. Op dit moment richten we de activiteitenplekken voor de oudere kinderen in. Elke plek heeft een eigen invulling, is uitdagend en nodigt uit om aan de slag te gaan.